torsdag den 14. august 2008

Tanker om demokrati

Som led i bestræbelserne for at ensrette den danske befolkning har regeringen nedsat en gruppe af smagsdommere, der har udgivet en demokratikanon.
Kvaliteten af dette udvalgs arbejde kan ses af, at såvel Paulus som Luther bliver nævnt, som personer, der har fremmet den demokratiske tanke.
Jeg tror, at det ville have forbløffet begge de herrer. Nutidens danske udgave af kristendom-light er ganske vist ikke til hinder for demokrati, men tidligere tiders udlægning var næppe så demokratisk, at det kunne mærkes.
Jeg vil gerne yde mit bidrag til samlingen af eksempler på demokratisk tankegang:
I min læretid på et københavnsk trykkeri oplevede jeg følgende: Lige efter krigen blev en meget dygtig typograf ansat; men det vakte harme hos en del af de ansatte, for den pågældende var tysk statsborger, selv om han havde levet årtier i Danmark, og man sagde, at han havde været med i en væbnet tysk afdeling under krigen.
På det tidspunkt var der overalt i den danske befolkning en hysterisk stemning, der nærmede sig lynchmentalitet.
Da var det, jeg så den demokratiske tankegang for fuld udblæsning. En del af de ældste kolleger sagde, at uanset hvad manden blev beskyldt for, så skulle han have lov til at forsvare sig.
Det skete så på et klubmøde, der var jeg ikke med, for jeg var kun lærling, og så demokratiske var man dog heller ikke.
På mødet kunne han fortælle, at han havde været indkaldt, men det var jo ikke med hans gode vilje. Derefter faldt modviljen mod hans ansættelse væk.
Jeg glemmer ikke de ældre svende, der gik imod hysteriet og forsvarede demokratiet.

Ingen kommentarer: