onsdag den 6. august 2008

Fremmedord som krydderi

I sin tid var der et stormagasin, der hed Magasin du Nord, det er fransk og skulle efter min ordbogbetyde Nordens butik.
Så skiftede det navn til Magasin, men alle vi, der er glade for det fremmedartede, blev ved med at udtale det på en affekteret måde, så man kan høre, at vi er med på den værste.
Nu står der med kæmpebogstaver Magasin Sale, så jeg fandt min fransk-danske ordbog frem og så at sale betyder snavset, - det var da sært.
Så prøvede jeg med engelsk-dansk ordbog, her står der, at sale betyder salg.
Jeg tror betydningen ligger midt imellem, det er sikkert udsalg af varer, der er blevet lidt nusset.
Eller hvad mener I.

1 kommentar:

Katinka Palbo sagde ...

Haha - efter mine erfaringer har du så ganske ret ift til det beskidte udsalg! På en bon fra butikken (fra i forgårds) står der dog stadig: Magasin du Nord, så måske det franske er på vej tilbage...?