fredag den 4. september 2009

Hjortens Flugt som hadegave

I vore dage vil det være utænkeligt, men i begyndelsen af forrige århundrede var "Hjortens Flugt" meget benyttet som konfirmationsgave.
Jeg kan ikke forestille mig, at den har vakt større glæde hos modtagerne. Jeg har selv inden konfirmationsalderen læst bogen fra ende til anden, det var inden overflødig undervisning havde svækket min naturlige kritiske sans, så mit indtryk var, at det ikke var umagen værd, jeg syntes Blicher kunne gøre den slags bedre og kortere og mere forståeligt.
Jeg har senere arbejdet med en ældre sætter, der havde været i lære inden første verdenskrig, han fortalte, at han i løbet af sin læretid mindst fire gange havde sat "Hjortens Flugt"op i hånden; der var ikke sats nok til at sætte alle sider op på en gang, så han satte de sider, der skulle stå på den ene side af et ark og så måtte han lægge satsen tilbage i kassen og sætte det, der skulle sættes på den anden side. Til sidst kunne han alle versene udenad, men med den metode fik han ikke læst versene i den rigtige rækkefølge.
Han må have været åndeligt ret stærk, for man kunne overhovedet ikke mærke, at han havde taget varig skade af det.

Ingen kommentarer: