lørdag den 19. februar 2011

Skriftstørrelser

I bogtryk har man et mål,der hedder et punkt. De forskellige skriftstørrelser har hver deres navn.
Man måler fra det øverste af et versal (stort) bogstav til det nederste af et nedhængende bogstav. En 6 punkt skrift hedder Nonpareil (udtales nonprel), 8 punkt er Petit, 10 punkt er Korpus, 12 punkt Cicero, 14 punkt Mittel, 16 punkt Tertia, 20 punkt Text.
Hvis satsen er kompres, vil nedhængende bogstaver røre ved næste linjes versaler, det vil være uskønt, og derfor bliver satsen skudt, dvs. der indskydes to punkt ekstra mellem linjerne.
Nu er der små forskelle på de typografiske mål verden over, derfor svarer Words mål ikke til typografiske mål her i landet.
Når en skriftstørrelse i Word hedder 12 pkt, så svarer det nærmest til skudt korpus, for skydningen regnes med i de 12 pkt.

mandag den 14. februar 2011

QWERTY og ETAOIN

Jeg tror de fleste kan genkende det første af de to ord i overskriften. Det er de første seks bogstaver på tastaturet af en skrivemaskine, og det er overgået til komputoren, så alle kender den rækkefølge; men der findes jo andre tastaturer. På en sættemaskine var der en anden opstilling. Jeg har aldrig været maskinsætter, men som håndsætter skulle jeg ombryde satsen, f.eks. inddele satsen i enkelte sider. En linotype støbte en linje ad gangen; det kunne ske, at maskinsætteren havde brug for at gøre opmærksom på, at her skulle der ske noget, en tabel indsættes eller lignende, og derfor lod han fingeren glide ned ad den første række taster, og så stod der: ETAOIN ETAOIN ETAOIN, næste række gav så: SHRDLU. Det ville sætteren så straks opdage.
Det at det var hele linjer betød, at hvis en fejl skulle rettes, så måtte hele linjen skiftes ud. Hvis sætteren, der skiftede denne linje tog fejl og satte den nye linje ind et forkert sted, så var der først mulighed for trykfejl, og den slags kan så ses i en bog hundrede år senere.

tirsdag den 8. februar 2011

Om fotografering

Da jeg var dreng stod der en kanonfotograf på Københavns Rådhusplads, han havde apparatet på et stativ,og det kunne godt ligne et skydevåben, deraf navnet. Først tog han billedet, så fremkaldte han i kassen negativet (på papir), og så slog han en holder ud, anbragte negativet der, fotograferede det, og så var det positivbilledet, der blev fremkaldt. Det var hans forretning, han stod der altid ligesom manden, der solgte duefoder.
Min mor havde et apparat, det var en sort kasse, der var ikke noget med at indstille, man pegede på emnet, trykkede på en knap, og så blev filmrullen sendt til fremkaldelse og kopiering.
Min onkel Erland fotograferede familien ved særlige lejligheder; han kunne også fotografere indendørs, han hældte et pulver (magnesium) op i en lille holder, trykkede på en knap, og så flammede det op som et lyn, det kaldtes blits.
Jeg havde så småt håbet på at få et apparat foræret til min konfirmation, i 1941, men sådan blev det ikke,men jeg havde fået næsten to hundrede kroner, og dagen efter købte jeg et klapkamera for 125 kr. Jeg gik hjem til Erland og spurgte ham til råds for her skulle man både indstille blænde og tid, men filmen skulle sendes til fremkaldelse. Senere købte jeg en lille, rund metalskive, den kunne man indstille på, hvilken måned det var, om der var klar sol eller overskyet, og så stod der, hvilken blænde, man skulle bruge.
Efter krigen var der mangel på sådan noget som film, så jeg solgte klapkameraet og købte et pladeapparat, for der var så få, der brugte plader, så det kunne man få. Det var herligt, først skulle man på en matskive se billedet,og da bælgen kunne trækkes ud, så der var 15 cm fra linse til matskive eller plade, kunne man få et knivskarpt billede; det var væsentlig bedre end de nyere apparater. Fremkaldelsen hjalp en af mine kammerater, der var kemigraflærling, mig med. Vi tilbragte mange timer i mørkekammer med fremkaldervæske og fixerbad. Han havde også forstørrelsesapparat, så vi kunne næsten alt.
Det krævede, at jeg havde et stativ med mig, det glemte jeg desværre under sengen på et vandrerhjem i Wales i 1949. Og apparatet lånte jeg ud engang i 60'erne, hvor det er nu ved jeg ikke.
Senere købte vi et mere moderne apparat til film, og nu kunne man fotografere i farver, resultatet var diapositiver, som man kunne betragte i et særligt apparat eller som lysbillede. Nogle år efter kunne man få papirbilleder. Men man skulle stadig sende filmen til fremkaldelse og kopiering.
I år 2000 fik vi et kamera, som vi kan slutte til komputeren, billederne kan ses på skærmen og printes ud, og det er slut med at købe film, for der er mulighed for et utal af billeder, og der er råd til at sortere i billederne. Overvejelser om blænde og tid er slut.
Nu er vi nået til at vore mobiltelefoner også kan tage billeder, så man altid har apparatet ved hånden.
Hvad bliver det næste?